Ο καρκίνος του μαστού αποτελεί το συχνότερο κακοήθες νεόπλασμα των γυναικών στον δυτικό πολιτισμό και τη δεύτερη αιτία θανάτου από καρκίνο, μετά τον καρκίνο του πνεύμονα.

Υπολογίζεται ότι μία στις 8 γυναίκες θα διαγνωστεί με καρκίνο μαστού σε κάποια φάση της ζωής της. Στην Ελλάδα η συχνότητά του έχει αυξηθεί επίσης σημαντικά και υπολογίζεται σε 4500 νέες περιπτώσεις ετησίως. Οι 2000 από αυτές, πεθαίνουν. Κάθε 2,5 εργάσιμες ώρες γίνεται μία νέα διάγνωση ενώ κάθε 6 εργάσιμες ώρες μία γυναίκα πεθαίνει από καρκίνο του μαστού.

Το ποσοστό πρώιμης διάγνωσης της ασθένειας στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά χαμηλό σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που φτάνει έως και το 60%.

Σύμφωνα με δεδομένα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας:

  • Υπήρξαν 7.734 νέες περιπτώσεις καρκίνου μαστού για το 2018
  • Στις γυναίκες ο καρκίνος του μαστού είναι ο συχνότερα εντοπισμένος καρκίνος
  • Στο γενικό πληθυσμό ο καρκίνος του μαστού είναι ο 2ος πιο συχνός καρκίνος μετά τον καρκίνο του πνεύμονα
  • Ο καρκίνος του μαστού είναι η 3η αιτία θανάτου από καρκίνο στο σύνολο του πληθυσμού.

Η πρόληψη είναι το κλειδί

Δυστυχώς δεν υπάρχει εξασφαλισμένος τρόπος για να αποφύγουμε τον καρκίνο του μαστού.

Ωστόσο, μία καλή καθημερινότητα , η σωστή διατροφή, η καθημερινή άσκηση βελτιώνουν τη γενική μας υγεία. Ως γνωστόν, η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, γι΄ αυτό δεν πρέπει να παραλείπουμε τον προληπτικό μας έλεγχο, ανάλογα με την ηλικία μας.
• Γυναίκες 20-40 ετών πρέπει να πραγματοποιούν κλινική εξέταση μαστών κάθε 3 χρόνια
• Γυναίκες 35-40 ετών δεν πρέπει να παραλείπουν την 1η μαστογραφία αναφοράς
• Γυναίκες άνω των 40 δε θα πρέπει να ξεχνούν μία μαστογραφία και κλινική εξέταση κάθε χρόνο.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να συμβουλευόμαστε ειδικό χειρουργό μαστού.

Το διεθνές σύμβολο για τον καρκίνο του μαστού είναι η ροζ κορδέλα.

Κάθε Οκτώβριο όλα γίνονται λίγο πιο… ροζ. Η κοινωνία φωνάζει ότι ξέρει πως ο καρκίνος του μαστού είναι ακόμα εδώ, αλλά και ότι μπορεί να τον νικήσει. Φωνάζει, φορώντας μία απλή, μικρή κορδέλα.

Όμως, πώς ξεκίνησαν όλα; Η ιστορία μάς πάει πίσω, στο 1979, συγκεκριμένα στην υπόθεση της Penne Laingen, της οποίας ο σύζυγος, Bruce, απήχθη και κρατούνταν ως όμηρος στο Ιράν. Η Laingen, εμπνευσμένη από τους στίχους του τραγουδιού “Tie a Yellow Ribbon Round the Ole Oak Tree” έδεσε, στα δέντρα της αυλής της, κίτρινες κορδέλες. Συμβόλιζαν, όπως είχε πει, την επιθυμία της να δει τον άντρα της πίσω στο σπίτι. Σε χρόνο μηδέν, κίτρινες κορδέλες κατέκλυσαν τις ΗΠΑ, σε ένδειξη αλληλεγγύης. Η κορδέλα γίνεται μέσο επικοινωνίας.

Δώδεκα χρόνια αργότερα, το 1991, ο ηθοποιός Jeremy Irons φόρεσε δημοσίως την κόκκινη κορδέλα, πασίγνωστο -σήμερα – σύμβολο της ευαισθητοποίησης για το AIDS, στα Tony Awards. Την κόκκινη κορδέλα εμπνεύστηκε μία ομάδα ακτιβιστών με το όνομα Visual AIDS Artists Caucus, παρατηρώντας το πλήθος των κίτρινων κορδελών, οι οποίες είχαν τότε κάνει την επανεμφάνισή τους, για τους Αμερικανούς που πολεμούσαν στον Κόλπο. Η κορδέλα γίνεται μήνυμα.

Λίγους μήνες μετά, το ίδρυμα Susan G. Komen μοίρασε ροζ κορδέλες σε όλους τους συμμετέχοντες στον αγώνα δρόμου Race for the Cure, στη Νέα Υόρκη. Ήταν η πρώτη συσχέτιση του καρκίνου του μαστού με τη ροζ κορδέλα.

Στη συνέχεια στις  αρχές του 1992, η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Self, Alexandra Penney, σκέφτηκε ότι το κίνημα για την ευαισθητοποίηση γύρω από τον καρκίνο του μαστού χρειαζόταν τη δική του κορδέλα και έτσι αποφάσισε να συνοδεύσει το σχετικό, επετειακό τεύχος με μία.

Η Penney κατάφερε να βάλει την κορδέλα για τον καρκίνο του μαστού στα καταστήματα καλλυντικών ολόκληρης της Αμερικής. Σύντομα, ολόκληρη η χώρα γνώριζε το Pink Ribbon, το νέο σύμβολο ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο του μαστού.  Τα πράγματα, στη συνέχεια, πήραν τον δρόμο τους και τις ΗΠΑ ακολούθησε και ο υπόλοιπος πλανήτης. Από τότε κάθε Οκτώβριος είναι ροζ… Και αποτελεί την καλύτερη υπενθύμιση πως η πρόληψη σώζει ζωές και τους δίνει χρώμα!